Cikkek

Beszámoló a Code Week eseményeiről

Az európai programozási hetet 2013-ban indították el az európai digitális menetrend fiatal tanácsadói. Ez egy alulról szerveződő kezdeményezés, amely a kreativitást, a problémamegoldást és az együttműködést ünnepli a programozáson és egyéb technológiai tevékenységeken keresztül. Az alapgondolat a programozás láthatóbbá tétele, hogy megmutassa a fiataloknak, a felnőtteknek és az időseknek, hogyan valósíthatók meg az ötletek a programozás révén, s a tanulni vágyó emberek Európa számos országában összekapcsolódhassanak erre a két hétre.

2019-ban az európai programozási hétre október 5. és 20. között került sor. A kicsit kevesebb, mint 65.000 regisztrált eseményből 1260 valósult meg Magyarországon, ezzel a 12. helyen állunk a nemzetek rangsorában. Hogy hogyan kerülhetett Málta az első helyre 435 eseménnyel? Úgy, hogy az eredményeket az egyes országokban az egy főre jutó programozási események száma szerint határozzák meg.
A Pannonia Sacra Katolikus Általános Iskola idén először csatlakozott a Code Weekhez. Három osztályban összesen hét regisztrált és megvalósított programmal, melyeken a Meet and Code nyertes pályázatából vásárolt Beebot padlórobotokat több osztály is kipróbálhatta.
 
A programok:
 
1. Október 7. 2.a osztály - Héja vagy ölyv?
Bee botok használata mellett célom volt, hogy a gyerekek a kapott állatneveket csoportosítsák, s ehhez a szempontot maguk találják ki, legyenek képesek halmazokba rendezni az állatokat és megtalálják a halmazok címkéit, azaz a főfogalmakat. A madárneveket szétválogassák (j - ly) és csoporton belül betűrendbe rendezzék. A frontális rész után kisebb (3-4 fős) csoportokban a feladatlapjukon szereplő öt madárnevet már önállóan rendezzék betűrendbe, majd a kapott szókártyákkal meg kellett alkotni a saját robotpályájukat és a Beebotot a betűrendnek megfelelő sorrendben végigvinni a pályán.  
 
 
 
2. Október 9. 2.a osztály - Érzékelj!

Beszélgettünk arról, hogy ősszel az érzékszerveinkkel milyen kimondottan "őszi dolgokat" érzékelünk (az avar illatát, az eső csepegését, a hideget a bőrünkön, a must ízét, a vöröslő leveleket stb), majd Kányádi Sándor: Valami készül című versének elolvasása után megbeszéltük, hogy annak képei milyen érzékszervünket szólították meg.
A gyerekek kártyákon olyan képeket kaptak, melyeket elhelyeztek az érzékszervek képei mellett. Ezt követően kapták meg a robotpályát papíron, amit párosan, kis figurákkal lépegettek végig. Majd megépítették saját pályájukat. Ezt nehezítette, hogy minden csoport más pályaelemeket kapott.  A különböző (mégis ugyanolyan) pályák felépítése után azokat végigjárták a Beebotokkal.

Képek

 

3. Október 10. 2.a - Ünnepelj Zümivel!

A rajzórán a sok kis robotméhecske kapott ünnepi ruhát a Code Week tiszteletére. Másnapi pályázatunkhoz kapcsolódó óránkon Föld körüli útra indulnak a méhecskék, erre "edzettünk". Az egyedi ruhába bújtatott robotméhecskék egy kincses szigeten, a gyerekek által épített akadálypályán közlekedtek.
 
 
 
4. október 10. 3.a osztály - Zúgószárny, az indián méhecske (Meet and Code pályázat megvalósítása)

A 3. a osztályba szeptemberben érkeztek meg a Bee-Bot robotok egy sikeres pályázat és az iskolai alapítvány támogatásának köszönhetően.A méhecskék programozása, a kódolási feladatok sokszínű játékos formája a gyerekek nagy örömére szolgál, színesítik a tanórákat.

A Code Week 2019 ( Programozás Hete) program keretében az aulában vendégül láttuk a 3.b osztályt.
A program célja volt, hogy felkeltse a gyerekek érdeklődését a programozás iránt.
A  közös műhelymunkában játékos feladatok során egyénileg és csoportban is kipróbálhatták a méhecske programozását a gyerekek.
Érdekes, vidám közös munka volt!
 
 
 
5. Október 11. 4.a - Május 35. (Meet and Code pályázat megvalósítása)
 
Erich Kastner Május 35. című regényét foglaltuk össze Bee-botok segítségével. El kellett juttatni Konrádot, Ringelhuthot, Negro Kaballot a Csendes-óceánhoz. Állomásról-állomásra új feladatokat kellett megoldani: lelépkedni bábuval a kicsinyített pályán, majd kódokat írni hozzá, végül a robotot ennek alapján beprogramozni.Volt közte szövegértés, nyelvtan, történelem, földrajz, matematika, de ezt mind játékosan a Bee-botokkal, így ez számukra egy jó játék volt. Lezárásként pedig a robotjukat (szereplőjüket) az általuk készített Johann Mayer utcai házba, vagy a Középkori várba kellett irányítani.
Egy nagyon szép, élményekben gazdag napot éltünk át együtt.
 
 
 
6. Október 11. 2.a - Utazz a Föld körül! (Meet and Code pályázat megvalósítása)

A teljesség igénye nélkül:
- beszélgettünk a dinoszauruszok kihalásáról
- a biodiverzitás fontosságáról
- az emberről, mint "csúcsragadozóról"
- az üvegházhatásról, a globális felmelegedésről
- a kontinensekről/földrészekről, azok illetve a kőzetlemezek mozgásáról
- a vulkánokról, földrengésekről és a hegyek gyűrődéssel való kialakulásáról
- Ausztráliáról, az "elszigetelt" kontinensről, és az ott kifejlődött különleges állatokról
- Beszéltünk az Antarktiszról, az ott élő állatokról
A gyerekek interaktív puzzle-t raktak ki (Föld térképe), beazonosítottuk a kontinenseket. 
A színkódokat megfigyeltük az olimpiai öt karikán is, beszéltünk az olimpiai eszméről, a nemzetek békés összefogásáról és a sportolók versengéséről.
Sorsolás után öt csoportba szerveződve egy-egy kontinenst képviseltek. 
Egy igen nehéz színkódos feladványt kaptak, melyből ki kellett választaniuk a saját színükkel jelölt mezőket, s az azokhoz tartozó betűkből összerakni egy-egy, a kontinensükön élő, de veszélyeztetett állatfaj nevét. Több csapat volt, akik nem csak a saját, hanem még más csapatok állatneveit is megfejtették.
Az állatok fényképeit megkeresték a táblán és minden csapat egy-egy (nem könnyű) ismeretközlő szöveget olvasott el a saját állatáról.
Feladatuk az volt, hogy a szövegből kiszűrjék, mi veszélyezteti az adott állatot. Erről a többiek előtt be is számoltak. Erre nagyon büszke vagyok, mert a szövegek hosszúak voltak és az információ sokszor a végén, szinte "rejtve" volt. 
Megbeszéltük, milyen környezetet szennyező, terhelő dolgokkal mérgezzük a Földet, egy kisfiú nagyon ügyesen elmondta, hogy "A Földet az unokáinktól kaptuk kölcsön." - s megbeszéltük, hogy ez mit jelent.
A szennyező, veszélyeztető tevékenységeket piktogramokon kapták meg, ahogy a méhecskéket is, illetve az úti célt, azaz a megmentett Földet. 
Ezekkel a kártyákkal kellett megterveznie minden csapatnak egy-egy robotpályát úgy, hogy a méhecske eljuthasson a megmentett Földhöz, s közben minden veszélyt elkerüljön.
A kis térképeken tervezett pályákat nagyban is felépítették, s azok végigjárására egy másik csoport tagjait hívták meg.

 
 
 
7. Október 16. 2.a - Zümi és a távolságmérés

A gyerekek a távolságméréssel ismerkedtek Zümi (a Beebot) segítségével. Kapott lépéssor alapján megbecsülték a kiindulóhelyzet (Zümi kaptárának) és a pályán még láthatatlan virágoknak a távolságát. Figurákkal lelépték a kódok alapján az utat, számolták a lépések számát majd lemérték a valódi távolságot. A becsült és mért távolságot összehasonlították. A Code Week lezárásaként elkészítettük a faliújságunkat, ami az összetartozást, a közös munkát, a szorgalmat, a közösséget... és persze a méheket/Zümiket/Bee botjainkat jelképezi.

 
 
Tanárok: Nagy Ildikó (2.a), Borosnyay Katalin (3.a), Róthné Nagy Boglárka (4.a)